ijtimak tarbawi dpp

ijtimak tarbawi dpp

Sunday, December 12, 2010

Buku terbaru " Kepimpinan TGNA Mengikut Pandangan Sarjana Kepimpinaan Besar Sepanjang Zaman" oleh Prof Dr Shahrir Mohd Zain

 Satu lagi pengiktirafan terhadap Mursyidul am PAS dan juga Menteri Besar Kelantan.
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Prof. Shahrir hasilkan buku 'Kepimpinan Tok Guru Nik Aziz'
Muhayat Yasmin   
PERMATANG PAUH, 12 Dis: Buku bertajuk ' Kepimpinan Tok Guru Nik Aziz Mengikut Pandangan Sarjana Kepimpinan Besar Sepanjang Zaman' hasil tulisan Prof. Dr Shahrir Mohd Zain telah dilancarkan oleh Speaker Dewan Undangan Negeri Pulau Pinang, Dato' Abdul Halim Hussain di Masjid Batu, Kampung Pertama, semalam.
Abdul Halim dalam ucapan pelancarannya menyatakan bentuk kesederhanaan dalam kepimpinan yang ditunjukkan oleh Menteri Besar Kelantan itu adalah suatu yang sukar diamalkan oleh mana-mana pemimpin dalam negara ini.
Katanya, sifat peribadi yang tinggi dipunyai oleh Nik Aziz itu bukan saja disenangi oleh majoriti rakyat Kelantan yang beragama Islam, malah ia turut disenangi oleh masyarakat bukan Islam.
"Wasatiyyah yang menggabungkan sifat keadilan dan kesederhanaan Tok Guru itu diungkapkan dalam buku ini bagi menjadi teladan kepada masyarakat. Ia adalah sebagai panduan dalam mengamati sifat peribadi yang harus ada pada kepimpinan sama ada peringkat bawahan maupun peringkat tertinggi.
"Beliau juga adalah tokoh sederhana dalam kepimpinan negara yang tidak juga dapat ditandingi sifatnya oleh mana-mana kepimpinan yang ada dalam negara ini walaupun telah berjaya memimpin Kelantan lebih dari 20 tahun hingga kini,"ujar beliau.
Pelancaran kali ini adalah sebagai permulaan kepada pelancaran yang akan turut dilakukan di beberapa buah negeri lagi sebagai satu wadah perjuangan untuk memberi peluang kepada masyarakat memiliki buku yang menceritakan keperibadian dan kepimpinan Tok Guru Nik Aziz.
Sasterawan Negara, Azizi Abdullah, Dinsman dan Ketua Satu Persatuan Penulis Pulau Pinang, Anuar Ahmad adalah antara tetamu yang turut hadir pada majlis pelancaran buku tersebut.

3 comments:

  1. Sapa kata N.AJIS tak hebat??dia memang hebat sb taraf dia nak sama mcm Nabi.. Dia sorang ja yg berani kata Tuhan mencarut..dia pun kata boleh kawan dgn syaitan..org UMNO jd imam tak sah..org UMNO tak bau syurga..Ulama UMNO tak tau agama...UMNO kwan dgn MCA jadi kafir, Pas kawan dgn Dap jadi pa hahahaha?????Nizar pegang lilin tak salah..org kafir salah tafsir Quran pun jd halal..pangkah Pas masuk syurga...HEBAT KAN SANGAT HEBAT

    ReplyDelete
  2. tafsiran yang kurang tepat daripada saudara. kenyataan dengan sebaris ayat tidak memadai untuk mengupas. Tengok buku HAMKA ada berapa jilid tu untuk menerangkan permasalahan ummat. isu aqidah tak boleh main cakap kalau kita tak pernah khtam kitab-kitab muktabar

    ReplyDelete
  3. yg duk komen pasal TGNA adalah orang negeri luar, yang tak tau bahasa kelantan. jadi orang luar selalunya salah faham kata TGNA.

    ReplyDelete