ijtimak tarbawi dpp

ijtimak tarbawi dpp

Tuesday, September 15, 2009

PRK N31 Bagan Pinang: Penamaaan Calon Sabtu, Mengundi Ahad

Pengumuman yang baru dikeluarkan oleh SPR seakan-akan dijangkakan. Penamaan calon pada 3/10 dan pengundian pada 11/10. Soalan yang paling top: how on earth did SPR dare to pick the polling date on non working day?

Jawapan yang agak mudah dan rambang ada dinyatakan dalam pola pecahan pengundi dibawah:

Sebenarnya pecahan kompisisi kaum tidak memberi apa-apa kelebihan kepada BN. Yang tersirat disebalik carta pecahan kompisisi kaum ini adalah jumlah pengundi pos yang berada dalam N31.

"Daftar pemilih ini mengandungi 13,664 pemilih berdaftar yang terdiri daripada 9,060 pemilih biasa dan 4,604 pemilih pos," katanya pada sidang akhbar di ibu pejabat SPR di Putrajaya hari ini.
..........dipetik dari malaysiakini


PAS bagaimanapun akan mengadakan pertemuan dengan SPR pada 28 Sept depan bagi membincang secara khusus berkaitan undi pos yang dilihat tidak telus dan boleh dimanipulasi.

Pertemuan itu antara lain memfokuskan kepada prosedur mengundi yang dilihat memberi ancaman kepada anggota, dan rantaian keselamatan peti undi sebelum hari penjumlahan.

ImageKetua pengarah Operasi Pilihan raya PAS Bagan Pinang, Dr. Dzulkifli Ahmad pula berkata, ancaman pengundian wujud pada prosedur di mana setiap anggota diminta memasukkan kedua dua sampul borang kehadiran mengundi dan sampul kertas undi ke dalam satu sampul lain sebelum diletakkan dalam beg peti undi.

"Ini satu bentuk ancaman kepada anggota, bila boring kehadiran dilettakkan bersama kertas undi, bermakna kerahsiaan undi mereka dicabuli.

"Ini yang kita akan bincang dengan SPR," katanya kepada harakahdaily.
..............dipetik dari harakahdaily



Jadi apakah kaitan dengan pengundi pos, hari pengundian ahad dengan BN? Sama-sama kita fikirkan.


Apa pun PAKATAN RAKYAT khususnya PAS yang akan bertanding di N31 akan berusaha dengan lebih gigih dan insyaallah kemenangan akan berpihak kepada yang benar.
AMIN

No comments:

Post a Comment