ijtimak tarbawi dpp

ijtimak tarbawi dpp

Friday, November 20, 2009

FORUM HAJI

Sempena dengan musim haji sebuah syarikat korporat berpangkalan di Rawang telah menjemput Ust Azman Shafawi untuk menganggotai panel forum "IBADAH HAJI" pada petang 18 NOV 2009. Disini suka saya petik diantara point yang diutarakan oleh ustaz.

Antara lain Ustaz Azman Shafawi ada menyebut satu hadis Rasulullah yang menceritakan kehadiran hari kiamat. Salah satu tanda-tanda kemunculan kiamat adalah akan tiba masanya dimana waktu siang akan menjadi lebih panjang daripada malam, kemudiannya waktu malam pula akan menjadi lebih panjang daripada siang. Ini akan diikuti dengan 40 hari siang dan 40 hari malam. Akhirnya akan diikuti dengan matahari akan terbit disebelah barat. Apabila terbitnya matahari disebelah barat, maka manusia mula berpusu-pusu untuk melakukan amal soleh. Tapi malangnya dikala itu segala amalan tidak lagi diterima oleh ALLAH AZZAWJALLA.

Apa yang cuba dikaitkan disini, ustaz ada menerangkan kajian daripada para saintis, dunia sekarang menghadapi cuaca atau iklim dunia yang tidak menentu. Ketidak tentuan ini akan menyebabkan dalam satu jangkamasa nanti bumi akan menghadapi situasi dimana tempoh waktu siang dan malam akan mempunyai perbezaan. Ini dapat dikaitkan dengan tanda-tanda kiamat seperti yang disebut dalam hadis Rasulullah.

Semoga kita dapat mengambil iktibar daripada secubit ilmu diatas dan sentiasa istiqomah untuk melakukan amal soleh.. Insyaallah

No comments:

Post a Comment