ijtimak tarbawi dpp

ijtimak tarbawi dpp

Sunday, November 15, 2009

Seminar Memperkasakan PAS

Pada hari sabtu 7 NOV, PAS telah menganjurkan satu seminar khas untuk membincangkan persoalan yang berkisar untuk memperteguhkan PAS. Isu kepimpinan PAS mulai diperdengarkan dengan kuat setelah ulasan atau pandangan Prof Dr Aziz Bari disiarkan didalam harakahdaily dan sebaran melalui media baru. Dalam perjalanan ke Taman Melewar, penulis dan sahabat mendapati telah ada banner provokasi yang telah dinaikkan oleh pihak tertentu untuk menghentam PAS dan juga mencemuh penyatuan Pakatan Rakyat. KAmi membuat keputusan untuk menurunkan banner berkenaan.

Akibat daripada itu masyarakat mula melontarkan pandangan masing-masing yang tidak dinafikan menyokong pandangan prof dan juga menentang pandangan tersebut. Dengan ini untuk mengeruhkan pandangan luar terhadap PAS, pimpinan tertinggi PAS telah memutuskan untuk menjemput Prof Dr Aziz Bari, Pensyarah di UIA dan Dr Abu Hassan Hasbullah, Pengarah dan Pengasas Zentrum Future Studies untuk membentangkan kertas kerja masing-masing.

Penulis berpandangan seminar ini akan disajikan dengan fakta-fakta ataupun scientific figures untuk didedahkan kepada peserta seminar daipada kedua-dua panel jemputan ini. Sekalung tahniah kepada Dr Abu Hassan keran mempunyai scientific data berkaitan dengan survey yang telah dilakukan tehadap terhadap sample di seluruh malaysia berkaitan pandangan dan pencapaian PAS di mata masyarakat malaysia pre PRU12 dan pasca PRU12. Penulis menjangkakan ada diantara peserat yang akan menyuarakan bantahan terhadap kenyataan yang dikeluarkan oleh Prof Dr Aziz Bari dan ini ternyata benar.

Dalam suasana yang condusive, konklusi daripada Pengarah Zentrum Future Studies telah membuka mata peserta. Diringkaskan:
"Pada abad ke-21 persepsi mesti diterima sebagai informasi"
Penggulungan yang bersemangat dari Dr Abu Hassan, penulis percaya telah memulihkan semula semangat peserta untuk berjuang bersama-sama dengan PAS mendepani cabaran abad ke-21 yang ternyata memerlukan pendekatan baru, bukan lagi conventional approach seumpama abad ke-17"








Disebabkan tidak mempunyai pas masuk, kami hanya menjadi pemerhati di kawasan luar yang telah disediakan

No comments:

Post a Comment