ijtimak tarbawi dpp

ijtimak tarbawi dpp

Sunday, November 22, 2009

Khidmat Masyarakat di Taman Tasik Kiambang, Serendah

PAS kawasan Hulu Selangor telah menggerakkan ahli untuk bersama-sama membantu penduduk Taman Tasik Kiambang, Serendah yang ditimpa musibah tanah runtuh pada hari Ahad 22/11/2009. Tanah runtuh di lereng bukit yang terletak di belakang blok C apartment Seri Cempaka akibat daripada hujan lebat yang berterusan pada minggu lepas. Aliran air di kawasan tanah tinggi pada jumlah yang banyak telah menyebabkan arah aliran air turun terganggu sekali gus menyebabkan tanah runtuh.


Skuad peninjau yang tiba seawal jam 8:00pagi telah menjalankan aktiviti "search and rescue". Hasil pemantauan para peninjau ini mendapati aliran air di puncak bukit terganggu akibat perataan tanah untuk penanaman kelapa sawit. Tanah yang ditarah telah menyebab aliran air tertutup dan terganggu dan menyebabkan arah turun air melencong ke arah belakang blok C. Didapati 1 unit pada tingkat pertama blok C telah dimasuki air berserta lumpur. Dimaklumkan unit berkenaan tidak berpenghuni.

Seawal jam 8:30pagi kerja-kerja baik pulih mula dijalankan secara bergotong royong oleh ahli PAS denagn kekuatan sekitar 30 orang para sukarelawan. Langkah pertama adalah menutup laluan air turun yang menghala ke blok C dan mengalihkan arah aliran air turun dengan membuat parit yang baru. Kerja menambak laluan air ke blok C di ketuai oleh Chief Engineer Abe Din Melati dan di bantu oleh Engineer Haji Azman Gapi. Walaupun laluan air tidak dapat ditutup sepenuhnya, tapi jumlah air yang mencurah ke arah blok C telah berjaya dikurangkan dengan berkesan. Kerjasama dan usaha bersungguh-sungguh para sukarelawan telah menyebabkan sebatang scoop patah.

Turut hadir sama dan bertungkus lumus membetulkan sistem saliran air bukit berkenaan adalah YDP PAS Kawasan Hulu Selangor, Tuan Haji Abdul Wahid Basri dan Ahli Majlis Hulu Selangor, Tuan Haji Mahyuddin. YDP Majlis Daerah Hulu Selangor juga turut hadir untuk meninjau masalah yang dihadapi oleh penduduk Taman Tasik Kiambang.

Sekitar jam 11:00pagi sebuah excavator telah digunakan untuk membantu memulihkan semangat para sukarelawan yang hampir-hampir keletihan. Excavator akan digunakan untuk menutup laluan air ke belakang blok C dan mengubah haluan arah air turun ke sistem perparitan yang telah tersedia di kaki bukit.



*********************************************************************************************************************

kerja-kerja awal menutup lalauan air ke belakang blok C dan membina parit untuk menyalurkan air ke sistem perparitan sedia ada di kaki bukit. Rata-rata para sukarelawan telah lama meninggalkan bidang penyangkulan, terpaksa memerah tenaga untuk mengembalikan skill yang telah berkarat. Mungkin faktor ini juga menyebabkan sebatang scoop menjadi korban, patah 2.











Setelah selesai kerja menggunakan tulang 4 kerat para sukarelawan bergambar beramai-ramai sambil menghirup nescafe O panas. Maaf... terdapat beberapa individu yang tidak dapat bersama untuk sessi ini



Excavator in action!!!!!!!!Pergh lega betul rasanya.




2 comments:

  1. Asal x disebutkan akan kehadiran YDP MDHS Tukiman Nair...???
    x penting ker??? heheheeee....
    setakat dtg sembang2 jer apa brg yer x???

    semoga Allah memberi ganjaran di dunia & akhirat kpd ahli2 PAS Hulu Selangor yg terlibat secara langsung & x langsung dlm program 'adhoc' semalam.....
    hidup PAS Hulu Selangor!!!!

    Takbirrr!!!!!

    ReplyDelete
  2. Dah ada masukkan YDP tapi tertinggal nama beliau jerk.

    ReplyDelete