ijtimak tarbawi dpp

ijtimak tarbawi dpp

Thursday, July 8, 2010

PRU13 Semakin Hampir

Kemunculan dajjal ada tanda-tandanya. Bagaimana pula dengan tanda-tanda kemunculan PRU?. Diantara tanda-tanda kemunculan PRU dapat diperhatikan akhbar pihak pembangkang mula ditekan. Dimulakan dengan Suara Keadilan dan membawa kepada Harakah. Penulis terbaca satu arikel di laman maya, Najib amat merindukan rakyat suapaya buta maklumat untuk beliau menentukan PRU13. Logiknya amat senang, dapat dirungkaikan oleh mereka yang tidak masuk universiti pun, sekiranya mereka ini berfikir.


Tekanan yang paling utama diberikan dalam bentuk kelulusan permit. Berbagai isu akan direkacipta seumpama pelajar bagi kelab rekacipta sekolah, untuk mengaburi pandangan umum dam menjustifikasikan tindakan pengharaman yang akan diambil. Insyaallah di zaman ini maklumat berada dihujung jari tidak lagi di hujung mesin pencetak surat khabar. Secara logiknya mengapa akhbar versi cetak ini mahu diharamkan penerbitan?. Umum mengetahui talian hayat yang terakhir UMNO BN adalah di kawasan kampung atau yang bukan bandar. Jadi capaian untuk maklumat dihujung jari agak sukar bagi golongan ini dan seharusnya mereka akan bergantung kepada informasi dalam bentuk konvensional........Itulah yang mungkin digarapkan oleh think tank BN...... Siapa Ketua pemikir UMNO Selangor????????

Harakah pula digantung?
Jimadie Shah Othman
Jul 8, 10
3:31pm
Pihak pengurusan Harakah sedang mengendalikan isu permit akhbar itu yang tamat 7 Julai semalam dan belum diperbaharui oleh kementerian dalam negeri hingga kini.

"Isu ini sedang dikendalikan oleh pengurusan Harakah," kata pengerusi jamaah pengurus Harakah, Datuk Mustafa Ali yang juga setiausaha agung parti itu dalam kenyataan ringkasnya.
Namun, seperti 'rakannya' Suara Keadilan, sidang pengarang lidah rasmi PAS, juga akan tetap menerbitkan akhbar mereka - Harakah -seperti biasa.
Pemangku ketua pengarang Harakah Taufek Yahya berkata pihaknya membuat keputusan itu memandangkan surat tunjuk sebab daripada Kementerian Dalam Negeri (KDN) yang baru diterimanya tengah hari ini tidak melarang tindakan itu.

"Kita cetak macam biasalah. Dalam surat itu dia tidak halang kita cetak," katanya.
Harakah hari ini dilaporkan diberi tujuh hari mulai kelmarin bagi menjawab surat tunjuk sebabdaripada KDN berhubung pelbagai isu berkaitan syarat penerbitan termasuk kegagalan menghantar lapan salinan bagi setiap keluaran akhbar itu.

Ketua Setiausaha KDN, Datuk Seri Mahmood Adam dipetik berkata kegagalan akhbar itu menjelaskannya dengan memuaskan boleh menyebabkan permohonan permit penerbitannya yang tamat semalam menemui masalah.

Ketika dihubungi Malaysiakini petang ini, Taufek berkata akhbar dua kali seminggu itu akan berada dalam pasaran pada Isnin depan.

"Edisi Jumaat telah pun dicetak dan diedarkan," kata Taufek yang mendakwa telah memohon memperbaharui semula permit penerbitannya pada April lepas.

Katanya, kali terakhir pihaknya berhubung dengan KDN pada semalam tetapi dimaklumkan bahawa ia masih "belum siap".

Semalam Pengarah strategi PKR Tian Chua berkata Suara Keadilan - akhbar rasmi PKR - akan diterbitkan seperti biasa walaupun menghadapi 'masalah' dengan KDN berhubung laporan muka depannya berjudul 'Felda Bankrap' minggu lalu.

Menurut Tian Chua, ia akan dicetak kerana "tidak ada arahan yang jelas untuk menghentikan pencetakannya".

Sejak tahun-tahun 90-an, akhbar pembangkang sering berdepan dengan kesukaran memperbaharui permit penerbitannya, dipercayai ekoran tulisannya yang dilihat tidak mesra kerajaan.

No comments:

Post a Comment